Ahad, September 06, 2009

Pertengahan Ramadan

Salam...Hai...

Sekejap nye masa berlalu. Hari ini dah masuk hari yang ke 16 Ramadan. Bagaimana amal ibadat kita di bulan yang mulia ini...makin bertambah, berkurang atau maintain aje? Itulah persoalan yang sentiasa bermain di fikiran saya setiap kali Ramadan. Namun saya berdoa ke hadrat Ilahi semoga Ramadan tahun ini memberi satu kekuatan kepada diri saya untuk istiqamah dalam mengerjakan amal ibadat saya di bulan-bulan yang seterusnya.

Bila masuk minggu ke 2 ni, menu memasak pun jadi kurang. Kekadang tu macam dah tak ada idea nak masak apa. Bila tanya suami, "Masak je lah apa2". Kalu buat menu yang sama je, rasa bersalah pulak...heheheh. Kalu tanya pada anak2, demand nye mengalahkan hotel 5 bintang...hai pening2.

Lagi 2 minggu ni...rumah perlu dibersihkan, langsir perlu diganti (pakai yang lama je), kuih raya nak jugak buat 1 @ 2 jenis (kuih tunjuk dah ada 4), persiapan baju raya (nasib baik dah siap tempah baju saya dan anak perempuan) dan yang paling mencabar sekali sehari sebelum raya. Masak rendang dan ketupat untuk menu di pagi raya...penatnya. Saya selalu merasakan biarlah Ramadan sampai bila2. Bukan saja sihat tubuh badan tetapi juga rohani. Tapi kesian pulak pada anak-anak dan jugak kanak-kanak di luar sana. Kita sebagai orang tua memang lah dah puas beraya. Kali ini giliran mereka pulak lah ye. Namun sekarang suasana raya tak mcam masa kita kecik2 dulu. La ni tv 24 jam. Malam raya bukannya tidur lewat sebab bertakbir tapi sebab menonton tv. Walau apapun kita sebagai ibu bapa pandai2lah mengawal anak2 kita tu.

Okey...lepas ni saya nak memulakan tugasan saya. Hujan kat luar tu tapi semangat nak menyambut hari raya kena ada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan