Isnin, Ogos 09, 2010

Ramadhan Al-Mubarak

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Hari ini, 28 Syaaban 1431 bersamaan 9 Ogos 2010.




Sehari saja lagi bulan yang mulia, Ramadhan akan menjelma. Bulan yang penuh keberkatan ini tiba samada kita telah bersedia atau tidak menyambutnya. Seperti pada tahun2 yang lepas, pengisian ramadhan adalah berpuasa, tarawikh, tadarus al-quran dan lain2 ibadat sunat yang kita kerjakan selain yang wajib. Bagaimanakah ramadhan kita pada kali ini...adakah sama seperti tahun2 yang sebelumnya? Apakah azam kita menyambut ramadhan pada kali ini? Memperbanyakkan amalan2 sunat selain daripada mengerjakan yang wajib? Atau adakah kita sibuk dengan tempat2 dan juadah2 berbuka puasa...nak mengisi perut la katakan sebab sepanjang hari menahan lapar dan dahaga. Saya pun tidak terkecuali...sentiasa kalah dengan hawa nafsu yang meruntun di hati. Namun begitu, saya sudah tanamkan azam untuk memperbanyakkan amal ibadat. Begitulah azam saya setiap tahun...sentiasa azam..azam...azam. Tapi azam hanyak tinggal azam. Insya Allah, kalau niat dah ada tapi belum dilaksanakan ganjaran tu tetap ada. Begitulah yang dikabokan oleh ustaz dan ustazah masa saya belajo dulu. Berlalunya ramadhan hati saya menjadi sayu pilu. Adakah aku akan berjumpa ramadhan lagi atau setakat ini sajakah amalan2 ku? Oh tidakkk...ngeri dan takut apabila mengingati mati.


sumber gambar2 dari http://www.google.com

Sekian dulu buat kali ini. Jumpa lagi di lain entri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan